N-aș fi publicat, probabil, acest text, dacă nu m-ar fi amuzat comentariul unui cititor care crede c-aș fi singurul din oraș, care (încă) nu a luat bani de la dezvoltatorul imobiliar Iulius în scopul slobozirii unor aplauze și mirări extaziate în fața proiectului ”di nicredibilitati și di fantastic, cari este”. Ce să vezi, nu-s singur. Mai este, cel puțin, Semiran Abdurefi. N-am idee nici dacă-s singurul ”fraier” din zona media și nici nu mă interesează. Mă interesează doar să împiedic sau să limitez bătaia de joc la care este supusă Constanța după 1990, anul declanșării EPOCII NEGRE culturale a orașului. Așa cum am făcut în cazul Cazinoului, despre care voi scrie după ce voi avea acordul unor nume grele, ca să le pot scrie. Cazino pe care nu și l-a mai vândut un jupân cu 1 euro, așa cum dorea, care a rămas comunității și se pot bucura urmașii noștri și urmașii urmașilor noștri de FRUMUSEȚEA lui. Așa cum am făcut la Lupoaică și sunt bucuros că am făcut ce am făcut și Cafeneaua LUPA cu podeaua ei de sticlă este UNICAT la nivel național. Vin cafegii acolo ca-n pelerinaj, să vadă minunea.
Acum vor să ne demoleze Gara. Niște imobiliari, cărora puțin le pasă de memoria orașului nostru. Să ne plimbăm cu Gara, vorbă cunoscută, ca țiganii cu cortul. Azi aici, mâine dincolo. Bani să le iasă lor. Acum 65 de ani, în 1960, când au mutat Gara Constanța de pe valea portului, unde fusese construită în 1860, comuniștii n-au făcut-o ca să se îmbogățească cineva. Au avut motive temeinice și firești. Astăzi, Gara Constanța stă în calea desenelor prezentate de compartimentul de propagandă al unui dezvoltator imobiliar. Lumea care are memorie râde cu poftă! Vă amintiți superdesenele din cartierul Boreal? Dar pe cele din Tomis Plus? Măiculiță, se vărsaseră toate zânele bune ale frumuseții urbane peste noi. Desene au rămas. Dar, de propaganda prietenilor lui Radu Mazăre din timpul distruigerii unei părți a parcului Tăbăcărie ca să facă loc City Park Mall, vă mai amintiți? Grădini botanice, patinoar, teatru, proiecte pentru comunitate fără număr! Să mi le arătați și mie, că-s curios să le văd, unde-s. Punctul comun al acestor momente a fost pumnul în gură pus celor care, firesc, au pus la îndoială vorbele și desenele, care au avut altă opinie, care au cerut mai multă cumpătare, mai multă viziune și puțin respect pentru opinia cetățenilor Constanței.
Așa am ajuns să nu mai preluăm ALTFEL de opinii și să nu le contrapunem valului propagandei dezvoltatorului. Și cu și fără contract, aș fi publicat opinia activistei Semiran Abdurefi pe această temă. Fiindcă eu sunt CETĂȚEANUL COMAN și sunt mândru de acest renume. Dacă nu știți cine e Semiran, vă spun eu că este printre puținii care mai cred că Pădurea Comorova poate fi salvată de buldozerele dezvoltatorilor imobiliari.
”Gara nu trebuie asociata cu investitia Iulius!
Nu sunt, și nu cred că este cineva, împotriva proiectului de dezvoltare al lui Iulius, nu mai insistați cu asta! Ei pot dezvolta proiectul și fără să mute gara, nu trebuie sa condiționeze orașul. Problema este cu relocarea garii, nu cu proiectul imobiliar in sine, care este bine-venit! Insa ceea ce stim sigur este:
1. Singurul document oficial de pana acum referitor la mutarea gării Constanța este cel emis de Primăria Constanța, cel in care precizează foarte clar că vor să o mute lângă autostrada, adică în câmp. Restul sunt vorbe și filmulețe frumoase făcute să ia ochii cetățenilor, însă documentația oficială spune cu totul altceva. In al doilea rând, pe noi trebuie să ne intereseze cum servește Gara Constanța cel mai bine locuitorii întregului municipiu (și judet), nu cum ar avantaja mutarea gării cel mai mult proiectul imobiliar al celor de la Iulius.
2.Costurile pt relocarea gării Constanta nici nu ar avea cum să fie suportate de primărie, însă nu se pune așa problema. Gara principală a județului Constanța nu poate fi predată în brațele unui dezvoltător imobiliar, fie el și marele dezvoltător Iulius. Așa cum am spus mai sus, el va urmări sa facă gara așa cum îl avantajează pe el cel mai mult din punct de vedere financiar. Interesul constănțenilor și al Constanței nu este urmărit și apărat de nimeni în toată discuția asta. Va predați toți în fața proiectului de sute de milioane de euro pe care îl flutura Iulius cu articole cumpărate în absolut toată presa constanțeana și uitați că menirea gării este sa deservească cat mai eficient constănțenii, nu dezvoltatorul Iulius.
In privința liniilor de cale ferată, nu îmbină cu niciun proiect al ministerului transporturilor, ci dimpotrivă, vor anula cel puțin două proiecte foarte mari care se afla in desfășurare și care au accesat fonduri europene nerambursabile de 450 milioane de euro!! Este vorba despre reabilitarea, dublarea și electrificarea liniei Constanța – Mangalia și linia de cale ferată care trece prin Tunelul Anghel Saligny și are o importanță strategică pentru portul Constanța, realizând al doilea acces feroviar important către și dinspre port. Astea sunt doar două dintre investițiile mari care vor fi pierdute daca se muta gara chiar și 50 de metri. Chiar și cei de la CFR au admis că asta se va întâmpla, așa cum este și logic.
3. Pe langa sutele de milioane de euro din fonduri europene pe care le-am pierde, ei vor să treacă toate liniile, atât cele de călători cât și cele de marfa care duc spre port, direct prin subteranul gării de călători a Constanței. Vorbim aici de sute de vagoane pe zi care conțin produse chimicale, produse petroliere, etc. Cum puteți să vă imaginați că așa ceva este in regula? Cei care au construit o linie de tren complet separată pentru trenurile de marfă care deservesc portul (cea care trece pe langa cartierul Cet) nu au făcut-o de prosti ce erau, sau de nebuni, ci pentru că așa este normal să funcționeze trenurile într-un oraș turistic. Cele de marfa separate de cele pentru turiști.
4. De fapt, habar nu avem ce acces auto vor să creeze pentru că nu prezentat planuri concrete, ci doar un filmuleț cu sclipici menit sa ia ochii cetățenilor care nu urmăresc subiectul. Atunci când au semnat contractul de concesiune cu Oil Terminal se lăudau că vor rezolva problema accesului investind in pasaje și tuneluri. Acum ne spun că, de fapt, vor muta gara Constanței, pentru că așa le convine lor cel mai mult.
5. Proiectul chiar arată senzațional, iar asta chiar nu va ridica semne de întrebare?! Nu va face măcar să cercetați puțin? Va dau un indicator foarte clar care sa va facă să rămâneți ancorați in realitate: prezentarea aceea senzațională a lor este un fals grosolan prin prisma faptului că ei au numai 38 de hectare destinate proiectului, însă au prezentat în acel clip senzațional un proiect faraonic pentru întreaga zonă de 420 de hectare.
Practic, peste 90% din ce ați văzut acolo nu este adevărat, chiar daca Iulius și-ar face bucățică lor așa cum o prezintă (aici este alta discuție în care nu intram acum). Pe acel teren de 420 de hectare sunt și case proprietăți private, firme private, iar la sud de terenurile Iulius sunt rezervoarele funcționale ale Oil Terminal (care nu sunt in realitate prinse în acest proiect pentru că ar distruge toate depozitele companiei). Deci ceea ce ați văzut și v-a impresionat, din capul locului nu are cum sa devină realitate.
Este ușor să rămânem impresionați de proiectul faraonic care ne este promis de Iulius, însă lucrurile importante stau in detalii. Când aproape tot ce spun ei este un fals sau minciuni cosmetizate frumos pentru a ne face să inghitim mai ușor relocarea Gării, trebuie sa fim rationali, nu sa mergem pe fenta prezentată de Iulius și de Primăria Constanța, oricât de mult ne-am dori sa fie reală.
Treziti-va la realitate!”